Skjermbilde.

– Definitivt ikke reklame

Onsdag 11. oktober dukket en av representantene i Arbeidsutvalget opp i Facebook-feeden til alle Studentparlamentets følgere, med invitasjon til toyparty hos Kondomeriet.

Rett før klokken 15:00 dukket det opp et video-innlegg på Facebook-siden til Studentparlamentet ved UiT - Norges Arktiske universitet. I videoen på ca. 10 sekunder ser man en av representantene i Arbeidsutvalget reklamere for et “toy-party” som skal finne sted på Kondomeriet Tromsø sine lokaler på et senere tidspunkt. I teksten som ligger ved videoen ser man at dette beskrives som lærerikt, inspirerende og veldig gøy. I tillegg fremkommer ulike rabatter og kundefordeler man får ved å melde seg på denne festen. Teksten avsluttes med en oppfordring om å sende en melding til Studentparlamentet for å melde seg på. Studentparlamentet ved UiT er det øverste organet for studenter ved UiT - Norges arktiske universitet, og skal jobbe for “å sikre et best mulig universitet for studentene, gjennom å representere deres stemmer i saker og jobbe for bedre rettigheter og tilbud”.

I skrivende stund har videoen blitt sett over 350 visninger.

 – Definitivt ikke reklame

Da Midnattsolposten tar kontakt med Studentparlamentet ved leder Daniel Hansen Masvik, kan han fortelle at dette definitivt ikke er reklame, men er et resultat av et samarbeid mellom Studentparlamentet og butikk-kjeden Kondomeriet: 

– Først og fremst er dette ikke en reklamevideo vi har gjort for Kondomeriet. Dette er et arrangement som kommer av et nytt samarbeidet mellom Kondomeriet og Studentparlamentet, som vi har ønsket for å skape et litt større mangfold i tilbudet som er rettet til studenter. Det er altså på ingen måte reklame, men det er en del av en samarbeidsavtale Studentparlamentet har med kondomeriet, forklarer Masvik Hansen.

Har dere fått betaling for å gjøre dette?

– Nei, overhodet ikke. Det ville vært fullstendig uetisk. 

Har dere flere samarbeidspartnere? 

– Ikke på samme måte som det her, men om vi kommer over en relevant samarbeidspartner er det ikke noe problem å inngå flere samarbeid. Vi er dog veldig tydelig på at et slikt samarbeid skal være fordelaktig for studentene, det er en tydelig enighet om det. Dersom vi finner andre aktører som tilbyr studentrabatter eksempelvis, og det samtidig er forsvarlig, og ikke ender opp med å være reklame, er det ikke et problem å inngå flere slike samarbeidsavtaler. Vi vil jo være bevisst på hvilke aktører vi inngår samarbeid med, så eksempelvis partipolitiske aktører vil være uaktuelt. Studentparlamentet skal jo representere alle studenter ved UiT, og alle er jo ikke tilknyttet et partipolitisk parti eller organisasjon, så det ville vært feil å inngå et samarbeid da. 

Hvorfor et samarbeid med kondomeriet? 

– Dette er for å skape større mangfold i studentengasjement, et bredt tilbud og fokus på seksualhelse hos studenter.

Hvilke helsefremmende tiltak? 

– Det som er viktig hva angår helsefremmende tiltak når det gjelder seksualhelse er bevisstgjøring. Da handler det om å snakke om temaet man før ikke har snakket om, og gjøre tilbudet bedre. Sex skal være gøy, man kan prøve nye ting og utforske litt – og det skal være ok å gjøre, uten at det er tabubelagt. Mye av seksuelt ladet tema er jo ofte tabubelagt. 

Du sier at dette skal ut til alle studenter, men det er bare 25 stykker som kan melde seg på? 

– Det er for å teste ut engasjementet. Da vi eksempelvis hadde besøkshunder så var det ikke mange som kunne komme innom. I likhet med dette. Om det er et stort engasjement kjører vi flere runder, vi gjør det som er kult.

Hvilke vurderinger har Studentparlamentet gjort for å definere dette som “definitivt ikke reklame”? 

– De som velger å delta er ikke forpliktet til å kjøpe, vi ønsker bare å jobbe med noe som er kult for studenter, på samme måte som vi kan dele et arrangement på Driv, som en kul konsert eller et annet type engasjement. Det er jo noen som har det som en del av sin virksomhet og kanskje tjener penger på det, men dette toypartiet er et tilbud vi har lyst til å prøve og fremme for det er et kult og nytt tilbud. Det koster ikke studenter noe å delta på det, og vi tror det er få ting som er så bra som å utfordre disse tabubelagte temaene.

Vil det komme mer innlegg fra dere i denne samarbeidskategorien? 

– Vi har ingen flere avtaler enda, så med mindre vi får flere blir det ikke en voldsom tilvekst av slike poster. Vi er fortsatt et politisk organ, og vi skal fortsatt jobbe for studentvelferd og mer politiske saker. Vi prøver med dette å nå bredt og flere, og vi håper at de som synes det virker kult kan hive seg med, de vil selvfølgelig bli tatt i mot med åpne armer. Studentparlamentet driver med inkluderende arbeid, avslutter Hansen Masvik. 

 

– Uklart om vi fremmer studenters interesse eller kondomeriets interesser

Maren Irene Gåre Bakkevold er en av representantene i studentparlamentet, og leder av Sosialdemokratisk liste ved UiT. Hun forteller at prosessen frem til dette innlegget ikke har vært kjent: 

– Så vidt jeg fikk med meg ble det informert om at Kondomeriet var en ny samarbeidspartner ved sist Studentparlamentsmøtet. Men utover dette har ikke andre representanter i parlamentet fått vært med på prosessen. Men jeg kan jo si at det er flere medlemmer i Sosialdemokratisk liste som stiller spørsmålstegn ved dette. Orienteringen om et samarbeid kan jo betyr gratis kondomer til studenter, og dette var ikke informert om. 

Hva tenker dere som parlamentsrepresentanter? 
– På generelt grunnlag er vi litt skeptisk til at Studentparlamentet skal ha sponsorer, næringslivet skal ikke få styre hva vi som Studentparlament skal mene. Det er jo et viktig hensyn, og jeg hadde jo håpet vi kunne hatt en debatt om dette på Studentparlamentet. På generelt grunnlags synes jeg man skal trå varsom med å la næringslivet legge inn interesser i Studentparlamentet. Det blir uklart om vi faktisk representerer studenter eller Kondomeriets interesser. Det er jo litt uavklart i våre vedtekter - selv om det ikke er betaling er det jo en form for reklamering via Studentparlamentet. Mitt inntrykk er at dette er noe som må merkes som reklame. Om Studentparlamentet i dette tilfellet vært en blogger hadde det vært veldig klart at her skal det stå reklame eller annonse. Man skal alltid stille seg litt kritisk dersom næringslivet ønsker å fremme sine interesser, sier Bakkevold, før hun fortsetter: 

– Det hadde jo aldri vært greit at Stortinget hadde frontet en kommersiell aktør, og på samme måte så blir det feil om Studentparlamentet som et demokratisk organ skal inn og fronte næringslivet interesser, avslutter Bakkevold.

Publisert på: 
11/10/2018 - 16:51
Sist endret: 
14/10/2018 - 20:35